Top Social

Applepiegranolabars

|
scroll down for english
Jag gillar att ha något extra att äta som mellanmål och oftast äter jag någon frukt men ibland vill jag ha något mer matigt. De här är mättande och underbart goda, om jag får säga det själv. De är lätta att ta med i väskan och äta efter till exempel ett träningspass eller skicka med barnen i skolväskan. Ibland när jag har bråttom på morgonen brukar jag äta en sån här till frukost.
Jag visste inte vad jag skulle kalla dem så de fick heta "Applepiegranolabars", för de smakar lite som äppelkaka.
14-16 stycken
3 dl havregryn (går bra med glutenfria)
1 dl mandel mjöl
1/2 dl mandelsmör
2 msk honung
1 dl torkade äppelbitar (sockerfria)
0.75 dl pecannötter
2 bananer
1/2 tsk vanlijpulver
1-2 tsk kanel
Börja med att mosa bananerna riktigt ordenligt med en mixerstav, tillsätt mandelsmöret och rör ihop till en slät massa. Blanda i resten av ingredienserna och blanda samman allt ordentligt. Tryck ut massan tunt på bakplåstpapper till en rektangel. Det går lättare att trycka ut massan om man fuktar fingrarna lite med vatten. Grädda sedan mitt i ugnen i 20-25 minuter på 175°C.

Ta ut från ugnen och flytta över till en skärbräda, låt det svalna och skär sedan i avlånga bitar. Förvara i en burk med lock i kylskåpet eller sätt dem i frysen. Håller cirka en vecka i kylskåpet om de förvaras i en burk med lock.

I like to have something extra to eat as a snack and usually I eat some fruit, but sometimes I want something more, filling. These are filling and wonderfully good, if I do say so myself. They are easy to carry in your bag and eat after a workout, or send with the kids in their school bag. Somtimes when I´m in a hurry in the morning, I can take one of these for breakfast. I did not know what else to call them so I call them "Applepiegranolabars", for they taste a little like applepie.
14-16 pieces
1 1/4 cup rolled oats (you can use gluten-free)
1/3 cup and 4 tsp almond flour
3 tbsp and 1 tsp almond butter
2 tbsp honey
1/3 cup and 1 tbsp dried apple pieces (sugar free)
1/3 cup pecannuts
2 banans
1/2 tsp vanillapowder
1-2 tsp cinnamon
Start by mashing bananas really firmly with a hand blender, add almond butter and mix to a smooth paste . Mix in the remaining ingredients and mix everything together thoroughly. Press the pulp out thin on baking sheet to a rectangle. It is easier to push the pulp if you moist your fingers a little with water. Bake in the center of the oven for 20-25 minutes at 347°F. Remove from oven and transfer to a cutting board, let it cool and then cut into oblong pieces. Store in a jar with lid in the refrigerator or place them in the freezer. Keeps a week in the refrigerator if kept in a jar with lid.

Be First to Post Comment !
Skicka en kommentar